Z jakich elementów składa się układ napędowy traktora?

duży traktor

Jedną z najważniejszych maszyn wykorzystywanych w większości gospodarstw rolnych jest bez wątpienia traktor. Sprawność tego pojazdu jest kluczowa, aby zapewnić ciągłość prac podczas siewów czy zbiorów. Ciągnik stosowany jest między innymi do przemieszczania pojazdów, maszyn czy urządzeń, które nie posiadają napędu (na przykład przyczep) oraz do napędu urządzeń, które nie mają własnego silnika. Właśnie dlatego regularne przeglądy i ewentualne naprawy są tak ważne. Jednym z ważniejszych elementów jego konstrukcji jest bez wątpienia układ napędowy. Z jakich części się składa?

 

Za co odpowiada układ napędowy i z jakich elementów jest zbudowany? 

Na początek warto omówić pokrótce, za co właściwie odpowiada układ napędowy w traktorach. Otóż ta część konstrukcji ma za zadanie wykorzystywanie siły uciągu maszyny. W praktyce oznacza to, że dzięki niemu możliwa jest zmiana zakresu prędkości jazdy. Oprócz tego system pozwala też na przystosowanie momentu obrotowego przekazywanego na kołach oporów roboczych. Nie sposób nie wspomnieć też o tym, że dzięki niemu ciągnik może jechać do tyłu. Osoby, które poszukują części do traktora, ponieważ układ napędowy uległ awarii, zwykle poszukują:

  • prowadnicy,
  • wała sprzęgłowego,
  • wała głównego,
  • wała pośredniego,
  • wodzików,
  • prowadnicy,
  • kół zębatych przekładni.

 

Za co odpowiadają poszczególne elementy układu napędowego? 

Wiemy już, z jakich elementów składa się układ napędowy w traktorze. Warto również wiedzieć, jakie zadania pełnią poszczególne części. Skrzynia przekładniowa umożliwia kontrolowanie oraz okresową wymianę oleju przekładniowego. Reduktor z kolei jest mechanizmem, który zwiększa moment obrotowy przekazywany na koła. Wyróżniamy jeszcze wałek odbioru mocy, który jest przeznaczony do przekazywania strumienia mocy z ciągnika na zespoły robocze. Warto też krótko wspomnieć o moście napędowym. To właśnie w tym miejscu jest dostarczana moc, która następnie jest rozdzielana i transportowana prosto do kół jezdnych traktora. W tym miejscu również dochodzi do zwiększenia momentu obrotowego.